We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Kvinderne og kristendommen                                   wemen and christianity

Kvinde på arbejde som præst

Vi må holde sammen

Profeti:

I mænd må ikke tage fejl af kvinderne. De er halvdelen af alle kristne. De er dem der skal være med til at befolke himmelen på dommens dag. I mænd skal tillade at de bliver stærke og sunde kvinder i tjeneste i Guds navn. Fire hænder løfter kristendommen bedre op end 2 mandehænder alene. Lad jeres kvinder følge efter jer og komme med og op. Gør dem fri af undertrykkelse nu.

Men englen sagde til kvinderne: "Frygt ikke! Jeg ved, at I søger efter Jesus, den korsfæstede. Han er ikke her; han er opstået, som han har sagt. 

Matthæusevangeliet 28,5-6

Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde.


Romerbrevet 13,10

kvinderne i biblen: Martha og Maria

 Mens de var på vandring, kom Jesus engang ind i en landsby, og en kvinde ved navn Martha tog imod ham.  Hun havde en søster, som hed Maria; hun satte sig ved Herrens fødder og lyttede til hans ord.  Men Martha var travlt optaget af at sørge for ham. Hun kom hen og sagde: »Herre, er du ligeglad med, at min søster lader mig være alene om at sørge for dig? Sig dog til hende, at hun skal hjælpe mig.«  Men Herren svarede hende: »Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting.  Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende.«

Kvinder, racer og kristendommen

Kvinders position ifølge bibelen er meget hård hvis man forstår den som de ord der er skrevet direkte og overført til vores tid. Manden er kvindens hoved osv. Men selvom bibelen er en hellig bog så er den jo skrevet ned af mennesker som fx. Paulus der var meget grov ved kvinderne. De levede i en helt anden tid. Sådan er det ikke mere.

Gud vil gerne bruge alle de gode kræfter han har. Det gælder også selvom vi er kvinder. Gud ønsker af os at vi må tjene ham med de Guds gaver og de evner han har lagt i os allerede før vi blev født. Og den slags evner og gaver er til for at blive brugt af Gud når dette menneske er voksent og er kommet langt nok med sin tro. Det gælder både mænd, kvinder og alle racer. Gud har skabt os som vi er og han har skabt os til at tjene ham som de Guds celler i Guds krop vi er. Vi har hver vores opgave og funktion. Nogle er frisører, nogle kunstnere, nogle videnskabsfolk, nogle præster og nogle sygeplejersker eller andet. Gud virker ind i os der hvor vores interesser, evner og viden findes. Han kender vores slægt og arv. Han gør os til stærke Guds mænd, kvinder og racer der kan arbejde i Guds store legeme for hans sag med kærlighed. Det er Gud selv der har skabt os. Skabt os den farve vi har, det køn vi har, han har givet os netop disse forældre, og vi er netop her nu fordi han ønskede noget bestemt af os - allerede før vi blev født.

Kvindelig Håndværker på arbejde

Så det er muligt at mennesker på Guds vegne undertrykker fx kvinder eller racer men Gud selv undertrykker ikke nogen. Han elsker hvert eneste menneske som det er og I hans øjne er hver eneste af os smuk og dyrebar. Han har selv skabt os. Også med det køn og den race og tro vi har. Gud elsker os så meget at han ønsker at alle mennesker skal være hans børn - og det er vi jo uanset hvad. Vi findes inde i ham alle sammen uanset hvad vi tror og uden ham var vi ingenting. Hvis Gud dør, dør vi.

Alligevel oplever kvinder at deres race gør tingene svært for dem. Vi bliver kristne fordi vi ønsker at tilhøre kærligheden sagde en kvinde til mig. Og når vi så bliver enker eller fraskilte så klapper fælden. En fælde der siger ifølge biblen at den slags kvinder der ikke har sin egen mand kun har lov til at gå i kirke, angre deres tab af mand, ikke gifte sig igen, gøre alt hvad andre mænd siger - og nu skal hun pludselig gøre alt det ALLE mænd i hele verden må synes hun skal da hun ikke længere har sin egen mand over sig.
Men der vil jeg sige at bliver man fraskilt eller enke og oplever den slags urimelige love, mænd i en kirke der rotter sig sammen om en og banker deres offer med biblen i hovedet, ja så er det eneste man som enlig kvinde kan gøre at forsvinde fra denne kirke så hurtigt man kan og aldrig mere komme tilbage. Vi må finde en anden kirke der har vores egen Guds mere moderne syn på kvinder. Men mænd er de der laver reglerne i din kirke. Og er man som kvinde for uenig om dem så må man som kvinde gå. For bliver vi der skal vi overholde deres regler. Og så længe man er enig om tingene og har en værdig, fornuftig leder der respekterer kvinder så går det jo fint, men hvis de truer en på alle mulige måder skal man gå - for Gud ønsker ikke at forsmåede mænd skal ødelægge dig. Problemet er misundelse. Misundelse på kvindens evner og muligheder. Ting som Gud har lagt i hende for at de skulle bruges. Måske endda en tjeneste som han ønsker hun skal udføre. Gud har store planer med sine kvinder. Kvinder er ikke bare til pynt ligesom mange i overklassen bruger dem. Eller til at blive undertrykt som andre bruger dem. Vi kvinder skal rejse os i Guds navn. Vi skal finde vores egen indre Guds stemme, lytte og tale profetisk, bede og lade Gud selv føre os gennem livet. For Gud ønsker at bruge alle de gode kræfter han har. Også kvinder og andre racer.

En kvinde på arbejde som sosu-assistent

Og vi kvinders opgaver for Gud er faktisk ligeså forskellige som mænds opgaver. Det er blandt kristne meget almindeligt at kvinder er i den offentlige sektor med omsorgsarbejde for det er mest accepteret arbejde for en kvinde blandt kristne. Men kvinder har mange evner ikke kun at passe andre mennesker. Jeg har selv gjort det men Gud ønsker nu af mig at jeg skal gå nye veje - hans veje. Og det vil jeg gøre uanset hvad mænd i min kirke siger. Jeg vil følge Gud uanset hvad hele verden siger. Hvis Gud ønskede at jeg skulle være undertrykt så havde han gjort det. Men det gør han ikke. Han har gjort mig stærk og for de tjenester jeg gør ham har han fx helbredt mig fra forskellige ting. Så Gud elsker også mig og ønsker mig stærk. Og det er ikke kun mig han ønsker stærk. Han ønsker at alle mennesker skal blive stærke og sunde, finde deres indre og åndelige styrke og blive et våben i Guds rige.
Så hvis mændende i ens kirke rotter sig sammen om en og vil undertrykke en udelukkende fordi man er en bestemt race eller et bestemt køn så må man simpelthen gå. Gå med fred men gå. For hvad tror du at Gud vil sige hvis du pludselig holder op med at tjene ham udelukkende fordi mænd i din kirke som ingenting forstår og som faktisk er misundelige over hvad Gud kan bruge dig til som kvinde og de evner og muligheder Gud har lagt i dig. For mit vedkommende græd Gud. Han græd over disse mænds opførsel i 2 dage. Og nu har de mistet mig. Og min gamle kirke vil nu heller ikke få æren af den kvinde som Gud har skabt mig til at være. Han har taget mig ud af kirken. Og for mit vedkommende så skuffer jeg hellere mænd i en kirke end jeg skuffer min Gud.

Men det er jo ikke sådan at vi kvinder bare skal tage hele føringen. Nej vi gifter os jo og så hører vi sammen med den mand der er vores. Men ham har vi heldigvis selv valgt. Og ham hører vi under. Så naturligvis skal vi lytte til vores mand. Vi skal blive enige om tingene. Vi skal respektere hinanden for dem vi er og bruge hinandens evner til fælles fordel. Men hvis en masse mænd pludselig synes at de vil undertrykke en kvinde, banke hende på plads bare fordi de føler sig forsmået, ja så må vi som kvinder gå. For vi har da Gud ske lov selv ret til at være med til at bestemme hvem vores leder skal være. Og selvfølgelig skal vi gifte os igen hvis vi bliver enlige eller enker på 50 år og har tid og liv og lyst endnu. Gud har aldrig ønsket af os at vi skulle gå helt i frø fordi vi mister en mand. Han ønsker at alle mennesker skal rejse sig og arbejde for Guds rige.

Kvindens rolle i alle samfund er en vigtig del af familien