We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Adam og Eva i Edens Have                                              Adam and Eve in Eden

Mange ikke-kristne har i tidens løb spurgt mig, hvordan jeg kan tro på Adam og Eva, når videnskaben har fundet beviser for andre slags mennesker end os. Nogle kristne har forklaret mig det sådan her.


I virkeligheden er det en stor fejl at tro, at der skal være tale om ENTEN Adam og Eva ELLER videnskaben. Edens Have lå på jorden på sin tid. Den fandtes i det vi i dag kalder Irak. Der er ørken nu og haven findes ikke længere. Men stedet findes stadig. Men dengang var Edens have en stor frodig have, hvor Gud skabte alle dyr og mennesker af hans hånd, som var inde i den. Adam og Eva var en særlig fin menneskerace med evner for det guddommelige som Gud skabte selv. De skulle bo i Edens have og have tæt tilknytning til Gud og tjene Gud. Men de kunne ikke nære sig. De spiste af det eneste træ, de ikke måtte røre. De spiste æblet på kundskabens træ. Kundskab er her forstået som at vi skal følge Herrens love og ikke, at vi skal undgå viden. Imens de var i Edens have var de rene, og gik nøgne rundt derinde, uden at det var urent af den grund. Men pludselig da de havde syndet opdagede de, at de var nøgne (sårbare) og skammede sig over nøgenheden overfor Gud. Det var altså synden selv der gjorde at nøgenheden blev uren for dem. Fordi de havde brudt Guds lov, blev de udvist fra Haven, men Gud lavede dog det fineste tøj til dem af skind, så de ikke var nøgne, da de røg ud i verden. Men Edens have fyldte ikke hele jorden. Udenfor Edens Have var der også liv. Mennesker og dyr, sådan som videnskaben er ved at opdage det lige nu, var udenfor Edens Have. Men disse dyr og mennesker derude, var ikke rene, og løven sov ikke her med lammet, men behandlede hinanden anderledes ondskabsfuldt. Dette er den verden Adam og Eva kom ud i. Og det er her, deres sønner Kain og Abel, måtte finde deres hustru. Så de fandt altså en hustru af en anden menneskerace. Kain slog endda sin bror Abel ihjel ude i denne verden på grund af jalouxi. Og vi er af Adam og Evas slægt alle vi menneskebørn. Vi udkommer derfra. Vi har Guddommeligheden i os ligesom de. Men vi har som arv en del af den onde verden udenfor Edens Have i os også da Kain og hans hustru og adam og Eva også havde det, det er den, der kaldes arvesynden. Og i den verden, der lå UDENFOR Edens have, bor vi mennesker endnu. På godt og på ondt. Nu er vi ikke længere en del af Guds familie, med mindre vi selv ønsker det, og bevidst søger Guds rige. Det er ethvert menneskes valg. Det onde eller det gode - hvad vælger du? For vi har både det gode og det onde i os. Selv har jeg bevidst valgt det gode. For jeg har ikke to Herrer. Jeg vil være Guds datter.


Så derfor er der ikke nødvendigvis et stort skel mellem videnskaben og bibelens ord sådan som det stilles op nu om dage. Det skete alt sammen på samme tid, og begge dele skete. Men videnskaben er for begrænset af, at de kun ønsker den ene halvdel af sandheden skal frem. Men husk, hvem der giver os de gaver, vi har med ned på jorden. Det gør Gud. Og mon ikke, at Gud vil vejlede videnskaben hen ad vejen, til at få et mere nyanceret billede af det, og hele sandheden kommer frem. Videnskabsmændene har jo netop deres evner, fordi Gud har givet dem det, og de har fundet det Gud har ønsket de skulle finde, fordi han har ønsket det, så de ved ligenu kun det Gud har tilladt dem at vide. Og set i den store sammenhæng er det ikke meget. Det er en dråbe i havet. Og der er lang vej endnu. Men begge dele skete.

Venlig Hilsen Billedkunstner, forfatter og illustrator Lotte Kjøller