We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

ELSK DINE FJENDER / LOVE YOUR ENEMIES               

Bed til Gud i stedet for at kæmpe helt alene

Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn

Matthæusevangeliet 5,44-45

Om ELSK DINE FJENDER omtalt i biblen

  1. Det Nye TestamenteMatthæusevangeliet 5...har hørt at der er sagt: ?Du skal elske din næste og hade din fjende.? v44 Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem der forfølger jer v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for...
  2. Det Nye TestamenteLukasevangeliet 6...behandlede deres fædre også de falske profeter. Om fjendekærlighed v27 Men til jer som hører mig siger jeg: Elsk jeres fjender gør godt mod dem der hader jer. v28 Velsign dem der forbander jer bed for...Søg i Bibelen online | Bibelselskabet

at ELSKe sINE FJENDER

Det kan lyde underligt for os mennesker når Jesus siger at vi skal elske vores fjender. En der virkeligt kunne gøre dette var Kong David. Han lagde sig midt i krigen på den grønne eng og bad Gud om at hjælpe sig - ikke han skulle gøre noget. Gud skulle!

 

Det samme kan vi mennesker gøre. Med at elske sine fjender mener han "Giv kærlighed i stedet for had så vender fjendens vrede sig også til kærlighed". Paraderne falder. Og problemet kan nemmere løses. Gør som en Far. Kald på følelserne. Så vil hjælpen komme på din side.

Og Far elsker sin fjende til sin fordel. Han virker ind i problemet med sin magt og myndighed. Så er noget så stort at en almindelig samtale ikke kan klare det så overgiv sagen til Guds vurdering. Så vil han hjælpe dig ligesom han hjalp Kong David i Biblen.

 

Kong David bad til Gud og på det tidspunkt han skulle i krig  og så gik han alene ud til slagmarken. Slagmarken lå øde. Alle fjendens soldater var døde. Han behøvede ikke at røre en finger. Han havde allerede sejret og kunne gå hjem. Så lad rette person nemlig Den Kristne Gud Fader bestemme udfaldet. Lad Gud komme til. Lad dit faderhjerte røre din næstes hjerte.

 

Det er sådan jeg forstår dette udsagn.

Afredos reaktion

Jeg var vred. Jeg cyklede stærkt til min reservefar. Jeg bankede i bordet. Jeg skældte ud. Min reservefar sagde "Jamen Lotte dog. Hvad er der galt. Sæt dig ned her og fortæl. Jeg elsker dig jo."

Så blev jeg puffet ned i en stol og sad helt paf. Al min galde var røget ud. Og jeg måtte lære at acceptere at min reservefar var populær. Så populær at jeg måtte komme til ham og ikke omvendt. Men han elskede mig. Hvor stort var det ikke. Tænk hvor heldig jeg var. Så jeg sagde at der ikke var noget alligevel. Jeg bøgede mig ind. For Alfredos kærlighed ville jeg gerne have. Og resten af min reservefars levetid havde han det sødeste og mest artige barn han kunne tænke sig. For tænk han elskede mig.

Da jeg betalte min gæld

Engang jeg betalte min forældrede gæld blev han som havde glemt det og modtog pengene så glad at jeg blev arving.

gavn din fjende

Bønner der skader et andet menneske skal slet ikke bedes. Jeg havde for eksempel engang en kvindelig fjende der virkelig gjorde livet surt for mig. Men vi mødtes et bestemt sted hvor vi boede meget på en tid af året. Det jeg gjorde var at ønske til Gud at hun fik sig en sød kæreste og ville forlade stedet af denne grund. Og det skete faktisk. Hun forsvandt fra mit liv og kom tilbage efter 2 år uden den kæreste. Og denne kvinde havde udviklet sig og var blevet mere moden og jeg vel også så der har ikke været de problemer siden. Sådan løser Gud problemerne ved hjælp af vores bøn. Hun fik gavn og kærlighed - jeg fik fred. Og så gik det alligevel. Så det er vigtigt at du selv for din værste fjende ikke beder om onde ting men om gode. Sagen er at det du beder for andre det får du også selv. Så beder du om at andre bliver syge eller forbandet så bliver du selv syg og forbandet. Så det må man ikke gøre. For sin egen skyld. Men også for verdens skyld. Den slags bønner bliver ikke hørt af Gud men de mørke kræfter i verden.