We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

lignelsen om De betroede talenter    Parable of The Entrusted Talents

Lignelsen om de betroede talenter

Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue;  én gav han fem talenter, en anden to, og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han.  Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til.  Ligeledes tjente han med de to talenter to til.  Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge.  Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem.  Den, der

havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til.  Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde!  Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til.  Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde!  Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt,  og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er.  Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt.  Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage.  Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter.  For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.  Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.

Matthæusevangeliet Kapitel 25 (bibelselskabet.dk)

det er vigtigt at bruge sine evner så godt man kan                                        til Guds fordel imens man kan nå det

Jeg er gift med en revisor og talmand og han synes at denne lignelse skal med.

 

Ordet talenter bruges her om Guds formue. Med talenter menes også de evner og nådegaver vi som menneske har. Imens vi venter på Gud skal vi ikke sidde stille men bruge de evner vi har til at få udbytte. Dvs. at revisoren og talmanden skal få sin formue til at vokse og kunstneren skal arbejde med sin kunst. Præsten skal hverve mennesker til sin kirke. Dette udbytte skal vi vise frem når Jesus kommer tilbage.

 

For verdens kristne talmænd betyder det at de skal tjene endnu flere penge end de der er blevet dem betroet dem til fordel for deres kunder. Det er ikke kun ussel Mammon. For Jesus bedømmer os for det vi har bedrevet. De der har brugt deres talenter/evner/penge Godt kommer med i Guds Himmel. Han som sløser med sin opgave og han som er bange for at bruge sine evner til fordel for Gud kommer slet ikke ind i Himmelen når Jesus kommer tilbage.

 

Og Jesus kommer snart. Vil du smides ud af porten til Himmeriget fordi du har sløset med dine livsopgaver og ikke fået udbytte til gavn og glæde for menneskeheden? Så vil vi stå og ærgre os og græde udenfor Himmerigets port den dag det sker. Og så er chancen forsvundet. Derfor er det vigtigt at bruge sine evner så godt man kan til Guds fordel imens man kan. Det handler ikke om hvorvidt vi er mand eller kvinde. Alle skal bruge deres talenter.

Hvad siger Jesus egentlig i lignelsen om de betroede talenter?

Lignelsen er i sin mest kendte udgave én af Matthæus "genkomstlignelser".

Vi kender lignelsen om de betroede talenter i fire udgaver: Fra Markusevangeliet, Lukasevangeliet, det apokryfe Nazaræerevangelium og Matthæusevangeliet.

Hos Matthæus er lignelsen placeret i Jesu sidste store tale om de sidste tider i kap. 24-25. Her har evangelisten samlet en lille trilogi af fortællinger, som han forstår som genkomstlignelser. Det vil sige, at de handler om Jesu genkomst til jorden, og om hvordan de kristne skal agere indtil da. Kulminationen i trilogien er lignelsen om de betroede talenter.

Hos Matthæus handler lignelsen om, at mennesker skal have noget at vise frem, når Jesus kommer igen. Mennesker bliver af Jesus bedømt på, om de har forvaltet talenterne godt. I andre lignelser hos Matthæus handler det tilsvarende om at have sit fineste bryllupstøj på og om at have olie på lamperne, når Jesus kommer.

Lignelsen om de betroede talenter - Kristendom.dk

Create Your Own Website With Webador