We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Det kristne Bryllup / The cristian Wedding

Lottes maleri af Hendes første ægtefælle Lars Bruun Frantsen og hendes bryllup på Københavns Rådhus

Kirkebryllup i Folkekirken

Indledning

Klokkeringning fra kirketårnet indleder bryllupsritualet. Herefter spiller organisten indgangsmusik, imens bruden går ind i kirken. Når hun er kommet ind synger alle en indgangssalme. Som brudepar er I selv med til at vælge de salmer, som synges i kirken.

Efter den første salme hilser præsten fra alteret, beder en bøn og læser nogle udvalgte tekster fra Bibelen. Efter endnu en salme begynder selve vielseshandlingen.

Vielseshandlingen

Vielseshandlingen bliver indledt med præstens tale til brudeparret. Som brudepar kan I enten træde frem foran alteret eller vente med det til efter talen. Talen kan både indeholde forkyndelsen af Guds kærlighed og en mere personlig tale til jer som par.

Efter talen kommer tilspørgslen, hvor I begge skal svare ja to gange. Først spørger præsten jer hver især, om I vil tage den anden til ægtefælle. Med svaret ja forpligter I jer på ægteskabet i borgerlig og juridisk forstand.

Derefter spørger præsten, om I vil elske og ære i medgang og modgang, indtil døden skiller jer ad. Dette spørgsmål handler om forholdet mellem jer som par og afspejler det kristne menneskesyn.

Når I begge har sagt ja til hinanden, siger præsten: Så giv hinanden hånd derpå. Og med sin hånd på brudeparrets hænder forkynder præsten derefter, at brudeparret nu er rette ægtefolk. Med denne handling er brudeparret juridisk set viet til hinanden. Tilspørgslen kan afsluttes med, at I giver hinanden ringe på.

Bøn og velsignelse

Præsten afslutter vielseshandlingen med en bøn og ved at velsigne jer. I knæler ved alteret, og med sine hænder på jeres hoveder beder præsten for jer og afslutter med fadervor og velsignelsen. Derefter kan I rejse jer og sætte jer tilbage på jeres pladser.

Det er denne sidste del af vielseshandlingen, der er den særligt kirkelige del. I kirken bliver den juridiske vielse suppleret ved, at I som ægtepar modtager Guds velsignelse. 

Afslutning

Efter vielseshandlingen synges endnu en salme. Vielsen slutter med, at I sammen går ud af kirken under udgangsmusikken. Herefter kan familie og venner følge efter og ønske tillykke. 

lars og lottes kirkebryllup

Lotte og Lars på deres bryllupsdag 12.10.2019 i Holte Kirke, Nordsjælland, Danmark.

UK: Lotte and Lars on their weddingday 12.10.2019 in Holte Kirke, North Sealand in Denmark

12 oktober 2019 gifter billedkunstner Lotte Kjøller sig med den noget ældre overklassemand Revisor Lars Therkelsen. Denne beslutning er vigtig for Lottes fremtid. Lotte Kjøller skifter navn til Lotte Kjøller Friedel Therkelsen.

Hun flytter med ham til Hørsholm i Nordsjælland hvor hun bliver en del af overklassen sammen med sin ny familie. Hun bliver arving.

Det er også her Kongehuset hører til og Lotte får derfor en nærmere tilknytning til de Royale.

 

UK:

October 12, 2019 Visual Artist Lotte Kjoeller marries the somewhat older upper class man Lars Therkelsen. This decision is important for Lotte's future. Lotte Kjoeller changes her name to Lotte Kjøller Friedel Therkelsen.

She moves with him to Hoersholm in North Zealand where she becomes part of the upper class together with her new family. She becomes heir.

This is also where the Royal family belongs and Lotte therefore gets a closer connection to the Royals in Denmark.

Lotte og Lars på deres bryllupsdag 12.10.2019 i Holte Kirke, Nordsjælland, Danmark.

UK: Lotte and Lars on their weddingday 12.10.2019 in Holte Kirke, North Sealand in Denmark

Skal man vælge kirken eller rådhuset?

SKAL DU VÆLGE KIRKEBRYLLUP?

Hvis du er kristen skal I vælge et kirkebryllup i de fleste tilfælde. Det skal I gøre fordi I på den måde overgiver ægteskabet i Den Kristne Guds hænder. Jeres ægteskab vil til evig tid være under Guds beskyttelse. Jeres vielses attest bliver opbevaret i Kirken og kan på den måde være en måde at sikre begge ægtefæller på fx. i arvesager. Andre end ægtefællerne selv kan ikke bryde kontrakten og begge nye ægtefæller skal skrive den under både digitalt og personligt.

SKAL DU VÆLGE RÅDHUSBRYLLUP?

Min første ægtemand var ateist så jeg gik med til et Rådhusbryllup. Det havde jeg som kristen svært ved senere. Jeg blev klar over at mit bryllup ikke var Guds beskyttet.

 

Men i nogle tilfælde er det bedst at holde Gud udenfor sit bryllup. Det gælder fx. i tvivlstilfælde om hvad Gud siger i sin bibel. I de tilfælde hvor den ene ikke er kristen eller begge ikke er kristne, samt i tilfælde med homoseksuelle er det bedst at holde Gud udenfor. Simpelthen fordi man ikke ønsker Guds indblanding. Ingen ved hvad Gud vil gøre i disse tilfælde så det er bedst at holde sig udenfor. Biblen er en gammel bog og reglerne i den er svære i disse tilfælde.

 

Jeg er selv personligt i tvivl om hvorvidt man velsigner eller forbander brudeparret i disse tilfælde.

 

Men alle kan gifte sig med Jesus. Læs mere på siden af samme navn.