We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Dåb og konfirmation                                            Baptism and Confirmation

Ved en barnedåb øser præsten vand over barnets hoved tre gange.

En gang for Gud Fader, en gang for Gud Søn og en gang for Gud Helligånd.

Ved Voksendåb går en voksen person til forberedelse først og bliver derved døbt

ved at blive helt dækket af vand i et bassin i kirken eller i havet.

Der findes i danmark 2 slags dåb:          Barnedåb og voksendåb

BARNEDÅB:

Præsten taler derefter til barnet, som skal døbes. Præsten tegner korstegn over ansigt og bryst som tegn på, at barnet nu hører til hos Gud og hans søn Jesus Kristus. Derefter spørger præsten: Hvad er barnets navn? Den, som bærer barnet, siger barnets fulde navn og svarer på barnets vegne ja til de efterfølgende spørgsmål til den kristne trosbekendelse. Til sidst siger man ja til spørgsmålet: Vil du døbes på denne tro?

Præsten øser nu vand over barnets hoved tre gange. En gang for Gud Fader, en gang for Gud Søn og en gang for Gud Helligånd. Præsten lægger sin hånd på barnets hoved og velsigner det med Guds løfte om at være med det fra nu og til evig tid.

Hvad betyder dåben? | Folkekirken.dk

VOKSENDÅB:

Først vil jeg fortælle om forskellen på traditionel barnedåb og voksendåb.

Ved barnedåb holder man den lille hen over dåbsfadet, hvorefter man kommer 3 håndfulde vand på hovedet af barnet.
Idet man døber barnet i Faderen Sønnen og Helligåndens navn. Forældrene lover at opdrage barnet i den kristne tro.

Ved voksendåb neddykker man hele personen i vand. Man bliver (symbolsk i dåben) begravet med Kristus og genopstår til nyt liv i Kristus. Ved voksendåb bekræfter den døbte sin tro over for menigheden. Selve dåben opfattes som en lydighedshandling og et tegn på at den pågældende vil leve sit liv i troen på Jesus Kristus.
I Pinsekirken kan man ikke blive døbt uden at tro. Den døbte bliver som regel også medlem af kirken. For at en person kan være medlem i en Pinsekirke kræves der at personen er døbt. Der skal lige indskydes for en ordens skyld: Man er meget velkommen i en Pinsekirke selv om man ikke er døbt.

Selve dåbshandlingen kan indgå i en almindelig gudstjeneste. Nogle kirker har et bassin bygget ned i gulvet, netop til den slags handlinger. Andre døber deres dåbskandidater ude i naturen, enten i havet eller i en sø.

Jeg har ved flere lejligheder været med til voksendåb i naturen med forskellige frikirker, hvilket er en speciel og stærk oplevelse.
Den ene gang var det en dåb forrettet efter en gudstjeneste i Pinsekirken i Hillerød, hvor medlemmer og venner kørte op til Esrom sø. Præsten gik ud i vandet. Derefter kom dåbskandidaten ud til præsten. Dåbskandidaten bekræftede sin tro på Jesus for hele menigheden og derefter blev kandidaten døbt. Medens den døbte gik mod land, sang menigheden lovsang ledsaget af en guitar. Derefter var alle inviteret til et traktement i kirken.

En anden gang blev dåbskandidaten døbt i havet tidligt om morgenen. Derefter var der morgenmad i kirken efterfulgt af en gudstjeneste.

Jeg har også overværet dåb hvor dåben blot var et moment i gudstjenesten.

 

Med venlig hilsen
Alex Wallin

HVAD SKAL MAN VÆLGE OG SKAL MAN OVERHOVEDET VÆLGE?

LOTTES BARNEDÅB:

30.01.1966 blev Lotte født. Hendes forældre valgte at døbe barnet da de var kristne i Folkekirken. Ved det riatual blev Lotte givet i Den Kristne Gud Faders hænder sådan som man gør det i Danmark. Hvordan man gør barnedåben kommer meget an på hvilken kultur man tilhører. Men det er vigtigt at give sit barn til Gud. Det kan man gøre ved at lægge sin hånd på barnet og sige "Jeg overgiver hermed mit barn i dine Jesu Kristi hænder" og selv gøre det. Evt. en præst kan gøre det. Eller som man gør i Danmark med vand i Kirken. Hver kultur har sin måde. Men det er vigtigt at barnet får en plads i samfundet ved at blive registreret. Det er meget vigtigt barnet får et navn. Også selvom barnet dør som lille. for det får brug for sit navn i Himmelen. Alle uskyldige børn der dør kommer i Himmelen. Og det er vigtigt at barnet bliver givet i Guds hånd.

 

LOTTES VOKSENDÅB:

Ved voksendåb er der også 2 måder i Danmark. I folkekirken døber man kun voksne der ikke er barnedøbt. I andre kirker er der voksendåb som min med fuld neddypning i vand. Med til voksendåb hører en dåbsforberedelse hvor man tager et voksent menneskes beslutning om at blive kristen. Jeg har personligt ikke kunne se at jeg skulle vælge mellem de 2 slags dåb. Det er vigtigt at barnet gives til Gud som lille og det er lige så vigtigt at man tager en voksen persons beslutning som voksen. Derfor har vi i White Angel Church indført "Bliv gift med Jesus".

 

BLIV GIFT MED JESUS:

Når man gifter sig med Jesus har man valgt som voksen at følges ad resten af livet med Jesus / Gud Fader. Dette valg vil påvirke dine beslutninger resten af livet. Når du finder din partner bliver I gift. Når du føder et barn bliver det døbt. Alt hvad du gør og laver vil være lagt i Den Kristne Gud Faders hænder. Så det er meget vigtigt. At gifte sig med Jesus får sin egen side hvor du kan læse mere.

Ungdommens konfirmation

Kan jeg blive konfirmeret?

For at blive konfirmeret skal du:

  • være døbt med den kristne dåb
  • have fulgt konfirmationsforberedelse
  • være fortrolig med den kristne børnelærdom
  • være fortrolig med folkekirkens gudstjeneste

 

Konfirmationen er det ritual i kirken, som markerer overgangen mellem barndom og ungdom. Konfirmation betyder, at Gud bekræfter det løfte om at være med dig, som han gav dig, da du blev døbt.

 

Som døbt får du lov til selv at tage stilling til din dåb, når du er på vejen mod at blive voksen. Ved konfirmation bekræfter Gud sit ja til dig og siger, at han holder, hvad han lovede til din dåb. Som konfirmand gentager du dåbens ja med dit ja til den kristne tro og bliver velsignet. 

 

Gud siger ja til dig

Hvordan kan dåben bekræftes? Konfirmander spørger tit, om de nu tror nok eller tror rigtigt. Men konfirmationen handler først og fremmest om, at Gud bekræfter det, han lovede ved din dåb. Konfirmation er et tegn på, at Gud også er med dig, når ungdomslivet begynder.

Der findes tre valgmuligheder i konfirmationsritualet: To hvor konfirmanden skal svare ja og en mulighed uden spørgsmål til konfirmanden. Præsten afgør, hvilket konfirmationsritual, der anvendes til din konfirmation. Når du vælger at blive konfirmeret, siger trosbekendelsen i kirken og ja til konfirmationen, siger du ikke noget om, hvor meget eller hvor lidt du tror. Du siger ja til at tage imod Guds velsignelse og til, at Gud stadig er med i dit liv. Konfirmationen er din beslutning, og det er både du og Gud, som siger ja til hinanden en gang til.

 

Hvordan foregår konfirmationsritualet?

Den egentlige konfirmation foregår oppe ved alteret, hvor du som konfirmand knæler. Præsten siger dit navn, og mange steder er der tradition for, at konfirmandens familie rejser sig, når navnet bliver nævnt.

Derefter er der to muligheder i ritualet til konfirmation: Enten spørger præsten, og konfirmanden bekræfter trosbekendelsen ved at svare ja og bliver velsignet. Eller konfirmanden skal ikke svare, men modtager med det samme velsignelsen ved, at præsten lægger hånden på konfirmandens hoved. I begge tilfælde slutter præsten ofte med at læse et bibelvers op: Konfirmandens eget konfirmationsord.

 

I beder fadervor sammen

Selve konfirmationen slutter med at konfirmanderne og præsten i fællesskab beder fadervor. Derefter går konfirmanderne tilbage til deres pladser. Resten af gudstjenesten forløber som en normal gudstjeneste med bøn og salmer.

Konfirmationen slutter i mange kirker med, at konfirmanderne og præsten går ud i procession.

LOTTES KONFIRMATION:

I sin ungdom i en alder af ca. 13 år blev Lotte så konfirmeret. Her beder man den unge forberede sig og gå i Kirke for at kunne vælge at tro. Jeg tror min forberedelse varede 1 skoleår. Det betyder at troen modnes i den unge. Det betyder et ungdommens ja til Gud der kan have stor betydning senere i livet. Folkekirkens konfirmation minder meget om frikirkers Voksendåb. Men i konfirmationsalderen er man yngre og ikke helt voksen.

 

Familien til Konfirmanden overværer Konfirmationsriatualet og derefter er hele familien inviteret til fest.

 

Til Konfirmationsfester er den unge i centrum. Der er tradition for at gæsterne har digtet sange om den unge og at de alle giver den unge gaver. Sådan var min konfirmation også.

 

Der er tradition for at pigerne bliver konfirmeret i hvide kjoler. Derengene i sort eller hvid habit. De får også et sæt tøj de bærer dagen efter (2 dags tøj).

Create Your Own Website With Webador