We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Jule aften og advent / Cristmas

Illustration of Lotte Kjoeller from "He came by night". The book can be seen underneth.

DECEMBER VERS:

LYSET, DET SANDE LYS, SOM OPLYSER ETHVERT MENNESKE, VAR VED AT KOMME TIL VERDEN.

Johannesevangeliet 1,9

FOR ET BARN ER FØDT OS, EN SØN ER GIVET OS, OG HERREDØMMET SKAL LIGGE PÅ HANS SKULDRE.

Esajas' Bog 9,5

JEG GØR ALTING NYT!”

Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!« Og han sagde: »Skriv! For disse ord er troværdige og sande.«
Johannes' Åbenbaring kapitel 21, vers 4-5


UK:

VERSE OF DECEMBER:

THE LIGHT, THE TRUE LIGHT THAT ILLUMINATES EVERY MAN, WAS ABOUT TO COME INTO THE WORLD. The Gospel of John 1.9

FOR TO US A CHILD IS BORN, TO US A SON IS GIVEN, AND THE DOMINION SHALL BE ON HIS SHOULDER. Book of Isaiah 9,5 10.

"I MAKE EVERYTHING NEW!" He will wipe away every tear from their eyes, and death shall be no more, nor sorrow, nor crying, nor pain shall be any more. For what was before is gone. And he who sits on the throne said: "Behold, I am making all things new!" And he said: "Write! For these words are trustworthy and true.'

John's Revelation chapter 21, verses 4-5

Julen i Danmark og verden / Cristmas in Denmark and in the world

Cristmas dekoration of vindow in Gallery Lk-Kunst.dk, Copenhagen, Denmark

ADVENT:

Her i Danmark fejrer vi Jesu fødsel i hele December måned. Advent betyder ankomst og i den forbindelse handler det om Jesu ankomst. Julens budskab er Jesu ankomst. Han blev født som et lille barn. Det var Gud som blev menneske. Her begynder alt det nye; men det er historie vi fejrer. Den 4 søndag, den 3 søndag, den 2 søndag og den sidste søndag før Jul er kaldt Advent. Og på disse adventssøndage mødes vi i familierne eller til arrangementer tilegnet Julen for at fejre på forskud. I den Danske Folkekirke ser man advent som at vi mennesker "venter os" med det lille ufødte Jesusbarn i maven. Forventningen er stor. Maverne er store.

Det traditionelle Juletræ findes i næsten hele den vestlige verden. I Australien må de bruge træer af plast på grund af varmen.

JULEAFTEN:

Juleaften er højdepunktet. Den 24 December føder vi så hver især vores eget lille åndelige Jesusbarn. Man ved ikke helt præcist hvornår det rigtige Jesusbarn blev født så dagen er tæt rette tidspunkt men symbolsk. Det fejres i næsten hele verden og af alle slags kristne. Der er forskel på hvordan vi giver vores gaver. Alle giver gaver til hinanden men nogle gør det d. 24 andre i verden d. 25 morgen. For nogle er det en nytårsfest. For man giver en gave til dem man holder af Juleaften. Når vi giver gaver gør vi som de 3 visemænd der gav gaver til det lille Jesusbarn. Så man kan sige at børn og de voksnes indre børn forkæles med gaver denne dag.

 

Der er meget gamle traditioner for hvad man spiser juleaften. I Danmark er det meget almindeligt at spise and, gås, kalkun, flæskestej og masser af svinekød til hovedret. Desserten er risengrød eller ris Allamande. Efter et overdådigt måltid danser vi omkring et pyntet grantræ med stjerne på toppen. Alle tager hinanden i hånden og danner en ring. Derefter danser de i ring omkring juletræet hvor gaverne ligger under på gulvet. Man synger de traditionelle julesalmer og sange. Sangene er enten bibelske og handler om jesu fødsel eller verdenslige og handler om nisser.

Butikkerne pynter vi med dukker, nissedukker, kunstigt gran og sne i butikkernes vinduer. Danske børn er meget glade for disse julepyntede vinduer. I kan se et eksempel fra Galleri Lk-kunst vindue ovenfor 2022. Gader pyntes med julepynt der strækker sig fra den ene side af vejen til den anden.

 

1 OG 2 JULEDAG:

De 2 dage efter Juleaften kalder vi 1 og 2 Juledag. Det benytter de fleste familier til at mødes omkring en julefrokost. Det er en buffet af mange lune retter med brød og rugbrød (dansk grovbrød) til.

 

Så fra Juleaften og til 2 Juledag holder alle i Danmark fri. Det er Helligdage og alt er stille. Man mødes i familierne for at fejre julen. Man mødes med venner for at give gaver. Total stilhed.


UK:

ADVENT:

Here in Denmark we celebrate the birth of Jesus throughout the month of December. The 4th Sunday, the 3rd Sunday, the 2nd Sunday and the last Sunday before Christmas are called Advent. And on these Advent Sundays we meet in families or at events dedicated to Christmas to celebrate in advance. In the Danish People's Church, Advent is seen as us humans "waiting" with the little unborn baby Jesus in our wombs. The expectation is high.

 

CHRISTMAS EVE:

Christmas Eve is the highlight. On December 24, we each give birth to our own little spiritual Jesus child. You don't know exactly when the real baby Jesus was born, so the day is close but symbolic. It is celebrated in almost the whole world and by all kinds of Christians. There is a difference in how we give our gifts. Everyone gives gifts to each other, but some do it on the 24th, others in the world on the morning of the 25th. Because you give a gift to those you care about on Christmas Eve. When we give gifts, we act like the 3 wise men who gave gifts to the little baby Jesus. So you can say that children and adults' inner children are spoiled with gifts on this day.

There are very old traditions for what you eat on Christmas Eve. In Denmark, it is very common to eat duck, goose, roast pork as a main course. The dessert is rice pudding or rice Allamende. After a sumptuous meal, we dance around a decorated fir tree with a star on top.

 

The shops decorate with dolls, elf dolls, artificial fir and snow in the shop windows. Danish children are very happy with these Christmas decorated windows. You can see an example from Galleri Lk-kunst window above 2022. Streets are decorated with Christmas decorations that stretch from one side of the road to the other.

 

1 AND 2 CHRISTMAS DAY:

We call the 2 days after Christmas Eve 1 and 2 Christmas Day. Most families use it to meet around a Christmas lunch. It is a buffet of many hearty dishes with bread.

 

So from Christmas Eve until Christmas Day, everyone in Denmark has the day off. It's the Holidays and everything is quiet. Families get together to celebrate Christmas. You meet with friends to give gifts. cilence.

Juleaften handler om Jesus' fødsel

Maria våger over Jesus i krybben. Maleri af Gerard von Honthorst. Kilde: Wikimedia Commons.

I julen fejrer vi, at Jesus bliver født. Man kan læse om Jesus’ fødsel i Juleevangeliet, som er en af de mest elskede og udbredte tekster fra Bibelen. Det er den, der starter med Og det skete i de dage…

 

En stald i Betlehem

I juleevangeliet fortælles det, hvordan Maria og Josef bliver nødt til at tage fra deres hjemby Nazaret i Galilæa til Betlehem, tæt på Jerusalem.

Den romerske kejser Augustus vil nemlig tælle alle folkene i sit kæmpe rige. Derfor skal alle mennesker gå til den by, som deres slægt stammer fra, for at blive registreret.

Josef nedstammer fra David, som var fra Betlehem, og derfor tager Maria og Josef dertil.

Maria er højgravid og får veer netop, som de når frem, men der er ikke plads til dem på byens kroer. Derfor må hun føde sit barn, Jesus, i en stald, og de må bruge en krybbe til vugge.

Hyrderne

Nogle hyrder på marken udenfor Betlehem holder nattevagt over deres dyr. De får nu besøg af en engel, som fortæller dem, at der er født en frelser i Betlehem, og at de skal opsøge ham. Englen får selskab af en himmelsk hærskare, som lovpriser Gud.

På Jesus' tid var hyrder ikke en del af samfundet, de blev opfattet som vilde og uciviliserede. Det er altså en pointe, at de første, der hører om Jesus, ikke var en del af det gode selskab. Jesus kom til verden som hele verdens frelser, ikke kun for de pæne og respektable mennesker.

Gud blev menneske

I julen fejrer vi som sagt, at Jesus bliver født. Det er værd at fejre, fordi det betyder, at Gud selv kommer til verden og bliver født som menneske på jorden. Vi fejrer altså, at himmelens lys kom til jorden.

I julen træder Gud ind i historien, han bliver menneske i Jesus og lever som os, sammen med os. I påsken dør Jesus langfredag den død, som alle mennesker skal dø. Men påskedag genopstår han, fordi han netop ikke kun er et menneske, men også Gud.

Julen varer lige til påske

Derfor er det ikke helt dumt, når vi i julesangen ’Nu er det jul igen’ synger, at julen varer lige til påske. Julens glæde er nemlig i kristendommen ikke begrænset til nogle få dage omkring den 24. december.

At Gud blev menneske i Jesus Kristus er nemlig det budskab, som kristne lever på. I påsken bliver julens glæde endnu stærkere, fordi vi her tror, at Gud ikke bare levede på jorden, men også overvandt døden – ikke kun for sig selv, men for alle mennesker.

Juledag

Juleevangeliet er også den tekst, der skal prædikes over juledag – ja, faktisk var det først i 1992, at det blev obligatorisk at holde gudstjeneste juleaften. Julemorgen er den egentlige helligdag, men i Danmark har vi tradition for at holde festen dagen før helligdagen – på nær i påsken og i pinsen.

Du kan læse mere om julen her


UK:

At Christmas we celebrate the birth of Jesus. You can read about Jesus' birth in the Christmas Gospel, which is one of the most beloved and widespread texts from the Bible. It is the one that starts with And it happened in those days…

 

A stable in Bethlehem
In the Christmas Gospel, it is told how Mary and Joseph will have to go from their hometown of Nazareth in Galilee to Bethlehem, close to Jerusalem.

The Roman emperor Augustus wants to count all the people in his huge kingdom. Therefore, all people must go to the city from which their lineage originates to be registered.

Joseph is descended from David, who was from Bethlehem, and therefore Mary and Joseph go there.

Maria is heavily pregnant and goes into labor just as they arrive, but there is no room for them in the town's inns. Therefore, she must give birth to her child, Jesus, in a stable, and they must use a manger as a cradle.

The shepherds
Some shepherds in the field outside Bethlehem keep a night watch over their animals. They are now visited by an angel who tells them that a savior has been born in Bethlehem and that they should seek him out. The angel is joined by a heavenly host who praise God.

In Jesus' time, shepherds were not part of society, they were perceived as wild and uncivilized. So it is a point that the first to hear about Jesus were not part of the good company. Jesus came into the world as the savior of the whole world, not just for the nice and respectable people.

God became man
At Christmas, we celebrate the birth of Jesus. It is worth celebrating because it means that God himself comes into the world and is born as a man on earth. So we celebrate that the light of heaven came to earth.

At Christmas, God enters history, he becomes human in Jesus and lives like us, together with us. On Easter, on Good Friday, Jesus dies the death that all men must die. But on Easter Sunday he is resurrected because he is not just a man, but also God.

Christmas lasts until Easter
Therefore, it is not completely stupid when we sing in the Christmas carol 'Nu er det jul iggen' that Christmas lasts until Easter. In Christianity, the joy of Christmas is not limited to a few days around December 24.

That God became man in Jesus Christ is the message that Christians live by. At Easter, the joy of Christmas becomes even stronger because here we believe that God not only lived on earth, but also overcame death – not only for himself, but for all people.

Christmas Day
The Christmas Gospel is also the text to be preached on Christmas Day – yes, in fact it was only in 1992 that it became compulsory to hold a Christmas Eve service. Christmas morning is the actual holiday, but in Denmark we have a tradition of holding the party the day before the holiday - except for Easter and Pentecost.

You can read more about Christmas here christmas

Julen i israel

Jul i Israel fejres i de kristne sammenhæng i kirker; ellers er jul en turistmagnet.

Noget specielt for denne jul har været at Chanucka-højtiden d.v.s. tempelindvielsensfesten som omtales i Johannes Evangeliet kapitel 10 vers 22-25, faldt på samme tid denne gang.

”Så kom festen for genindvielsen af templet i Jerusalem; det var vinter, og Jesus gik rundt på tempelpladsen, i Salomos Søjlegang. Da slog jøderne ring omkring ham og spurgte: »Hvor længe vil du holde os hen? Hvis du er Kristus, så sig os det ligeud.« Jesus svarede dem: »Jeg har sagt det til jer, og I tror det ikke. De gerninger, jeg gør i min faders navn, de vidner om mig.”

Jesus er jødernes (Israels) Messias!

Fredsfyrsten fra Betlehem!

Mika kapitel 5 vers 1-4: ”Du, Betlehem, Efrata, du er lille blandt Judas slægter. Fra dig skal der udgå én, som skal være hersker i Israel; hans udspring er i fortiden, i ældgamle dage. Men han skal prisgive dem, indtil den fødende kvinde har født, og resten af hans brødre vender tilbage til israelitterne. Da skal han træde frem og

vogte i Herrens styrke, i Herren sin Guds navns storhed; de skal bo trygt, for hans magt når til jordens ender. Han skal være fredens herre. Når assyrerne går ind i vort land, når de tramper ind i vore borge, stiller vi imod dem syv hyrder, ja, otte menneskefyrster;”

Vi er kristne og ikke jødiske er vi ifølge Bibelen hedningekristne; men vi er beslægtede med Israel fordi vi er Jesus troende.

Vi kan tilslutte os Messias som omtales i de gamle testamentlige profetier.

Profetierne beskriver forskellige funktioner som, ”en som skal komme,” skal udføre. Flere begreber bruges for at beskrive denne person. Her nævnes blandt andet: Messias dvs, den salvede.

Messias er en tittel som forklarer en konge, en regent. I vore dage en statsminister eller en præsident.

Vi kender ikke så meget navnet Messas; men vi kender mere til navnet: Kristus, som også betyder: den salvede. Kristus er det græske navn. Messias er det hebræiske navn.

De gamle testamentlige profetier gør os opmærksomme på hvad Gud har planlagt i fremtiden. Nu er det jo ikke mere fremtid. Nu er

det sket og er blevet fortid. Sådan er alt der kommer fra Gud; noget der bliver opfyldt. Vi fik dog vente ganske længe på opfyldelsen. Det er derfor ikke altid let at bedømme en profetis korrekthed, for som sagt, hvornår opfyldes det.

Nu kan vi konstatere at det der blev læst for længe siden som noget der skulle komme, nu er forandret til noget der er sket.

Samtidigt med at vi læser en profeti som er gået i opfyldelse, er det stadigvæk noget der skal opfyldes. En dobbelthed som eer svær at gennemskue.

Gud har nemlig tænkt sig i fremtiden at oprette et fredsrige til Zion, hvor alle folk og nationer skal strømme til.

Jerusalems kommende herlighed

Mika kapitel 4 vers 1-5: ”Til sidst skal det ske, at Herrens tempelbjerg står urokkeligt højt over bjergene, knejsende over højene. Folkene skal strømme dertil, talrige folkeslag skal drage af sted og sige: »Kom, lad os drage op til Herrens bjerg, til Jakobs Guds hus; han skal vise os sine veje, og vi vil gå på hans stier. For belæringen udgår fra Zion og Herrens ord fra Jerusalem.« Han skal skifte ret mellem talrige folk, fælde dom blandt mægtige

folkeslag i det fjerne. De skal smede deres sværd om til plovjern og deres spyd til vingårdsknive. Folk skal ikke løfte sværd mod folk, og de skal ikke mere oplæres til krig. Men de skal sidde hver under sin vinstok og sit figentræ, uden at nogen jager dem bort. Hærskarers Herre selv har talt. Alle folkeslag vandrer i hver sin guds navn, men vi vil vandre i Herren vor Guds navn for evigt og altid.”

Helt sikkert har Gud en fremtidsplan for Israel. Han som skal komme, er hersker over Israel dvs. Konge over Israel. (5:2)

Han skal herske over Israel og samle sit folk. Det er der mange kristen (hedningekristne) som ikke kan forstå. De kan simpelthen ikke forstå at Jesus som var af jødisk afstamning interesserer sig for sit eget folk.

Jesus skal ikke bare herske i Israel ; men Han skal være stor over hele jorden.

Alt det skabte tilhører Gud og landet Israel er det sted Han skriver historie. Det mindste land i verden, som har været helt borte fra landkortet; men er vendt tilbage.

Paulus prædikede gerne om Yeshua for alle ikke jødiske

folkegrupper han kom i kontakt med; men han vidste også fra profetierne at Messias er Israels Messias. Netop derfor havde han så stor nød og smerte i sit hjerte for sit eget folk.

#קבלת_שבת #ברסלב #אומן_ראש_השנה לכה דודי - קבלת שבת ברסלב מנגנים באומן

Jesu fødsel citater i biblen / BIRTH OF JESUS QUOTES IN THE BIBLE

  1. Det Nye TestamenteLukasevangeliet 2Jesu fødsel v1 Og det skete i de dage at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. v2 Det var den første folketælling mens Kvirinius var statholder i Syrien. v3...
  2. Det Nye TestamenteMatthæusevangeliet 1...David indtil bortførelsen til Babylon fjorten slægtled fra bortførelsen til Babylon og indtil Kristus fjorten slægtled. Jesu fødsel v18 Med Jesu Kristi fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var...
  3. Det Nye TestamenteJohannesevangeliet 9...Hans disciple spurgte ham: »Rabbi hvem har syndet han selv eller hans forældre siden han er født blind?« v3 Jesus svarede: »Hverken han selv eller hans forældre har syndet men det er for at Guds...
  4. Det Nye TestamenteFilipperbrevet 3...tjener ved Guds ånd og har vores stolthed i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre. v4...mere: v5 omskåret på ottendedagen israelit af fødsel af Benjamins stamme hebræer af hebræere lovtro...
  5. Det Nye TestamenteLukasevangeliet 1...gjort mod mig i de dage da han tog sig af mig og fjernede min vanære blandt mennesker.« Bebudelsen af Jesu fødsel v26 Da Elisabeth var i sjette måned blev englen Gabriel sendt fra Gud til en by i...
  6. Det Nye TestamenteGalaterbrevet 2...sig ind for at udspejde den frihed vi har i Kristus Jesus og for at trælbinde os. v5 Men dem gav vi...til at leve som jøder? v15 Vi er jøder af fødsel ikke syndere af hedensk herkomst. v16 Men fordi vi...
  7. ApokryfSiraks Bog 50...store ting overalt som har holdt os oppe fra fødslen og handlet med os efter sin barmhjertighed. v23...indsigtsfuld belæring er optegnet i denne bog af Jesus Sirak Eleazars søn fra Jerusalem som lod...
  8. Det Nye TestamenteFørste Johannesbrev 5Troens sejr over verden v1 Enhver som tror at Jesus er Kristus er født af Gud. Og enhver som elsker den der har født ham elsker også den der er født af ham; v2 og deraf ved vi at vi elsker Guds børn...
  9. Det Nye TestamenteGalaterbrevet 4...imod mig som en engel fra Gud ja som Kristus Jesus selv. v15 Hvor er nu jeres begejstring? For jeg...nemlig to pagter. Den ene kommer fra bjerget Sinaj hun føder børn til trældom og det er Hagar - v25...
  10. Det Nye TestamenteLukasevangeliet 23Jesus for Pilatus v1 Og hele forsamlingen rejste sig og førte ham til Pilatus. v2 Dér gav de sig til...er de som ikke kunne få børn de moderliv som ikke fødte og de bryster som ikke gav die. v30 Da skal...
  11. Det Nye TestamenteMatthæusevangeliet 2De vise mænd v1 Da Jesus var født i Betlehem i Judæa i kong Herodes' dage se da kom der nogle vise mænd fra Østerland til Jerusalem v2 og spurgte: »Hvor er jødernes nyfødte konge? For vi har set hans...
  12. Det Nye TestamenteJohannes' Åbenbaring 12...der skulle føde for at sluge hendes barn så snart hun fødte. v5 Og hun fødte en søn en dreng som...øvrige børn som holder fast ved Guds bud og ved Jesu vidnesbyrd. v18 Den stillede sig på havets bred.
  13. Det Nye TestamenteJakobsbrevet 1v1 Jakob Guds og Herren Jesu Kristi tjener hilser de tolv stammer der lever spredt blandt andre...det synd i verden og når synden er vokset op føder den død. v16 Far ikke vild mine kære brødre...
  14. Det Nye TestamenteJohannesevangeliet 16...tid? Vi forstår ikke hvad han taler om.« v19 Jesus vidste at de ville spørge ham så han sagde til...fordi hendes time er kommet; men når hun har født sit barn husker hun ikke mere sin trængsel af...
  15. Det Nye TestamenteMatthæusevangeliet 26Beslutningen om Jesu død v1 Da Jesus var færdig med hele denne tale sagde han til sine disciple: v2...Det var bedre for det menneske om det aldrig var født.« v25 Judas som forrådte ham spurgte: »Det er...
  16. Det Nye TestamenteJohannesevangeliet 18...af denne verden.« v37 Pilatus sagde til ham: »Så er du altså konge?« Jesus svarede: »Du siger jeg er konge. Derfor er jeg født og derfor er jeg kommet til verden for at jeg skal vidne om sandheden...
  17. Det Nye TestamenteJohannesevangeliet 8Kvinden grebet i ægteskabsbrud v1 Men Jesus gik ud til Oliebjerget. v2 Ved daggry var han atter på...Sandelig sandelig siger jeg jer: Jeg er før Abraham blev født.« v59 Da tog de sten op for at kaste...
  18. Det Nye TestamenteMarkusevangeliet 14...skriftkloge søgte at finde ud af hvordan de kunne gribe Jesus med list og slå ham ihjel. v2 For de...Det var bedre for det menneske om det aldrig var født.« v22 Mens de spiste tog han et brød...
  19. Det Nye TestamenteJohannesevangeliet 1...dem der tror på hans navn; v13 de er ikke født af blod ikke af køds vilje ikke af mands vilje men...Kristus. v42 Han tog ham med hen til Jesus. Da Jesus så ham sagde han: »Du er Simon Johannes' søn...
  20. Det Nye TestamenteEfeserbrevet 2...med ham og satte os med ham i himlen i Kristus Jesus v7 for i de kommende tidsaldre at vise sin...i Kristus v11 Husk derfor at I der var født som hedninger og blev kaldt uomskårne af dem der kalder...
  21. Det Nye TestamenteApostlenes Gerninger 22...mere ro. Og Paulus sagde: v3 »Jeg er jøde født i Tarsus i Kilikien opvokset her i byen uddannet...spurgte: ?Hvem er du Herre?? Han svarede: ?Jeg er Jesus fra Nazaret som du forfølger.? v9 Mine...
  22. Det Nye TestamenteFørste Johannesbrev 4...Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd som bekender at Jesus er Kristus kommet i kød er af Gud; v3...for kærligheden er af Gud og enhver som elsker er født af Gud og kender Gud. v8 Den der ikke...
  23. Det Nye TestamenteFørste Johannesbrev 2Jesus vor talsmand og forsoner v1 Mine børn dette skriver jeg til jer for at I ikke skal synde. Men...v29 Når I ved at han er retfærdig forstår I at enhver som gør retfærdigheden er født af ham.
  24. Det Nye TestamenteApostlenes Gerninger 13...Gud givet Israel en frelser som han havde lovet Jesus. v24 Forud for hans fremtræden havde Johannes...står skrevet i den anden salme: Du er min søn jeg har født dig i dag. v34 Og at Gud lod ham opstå...
  25. Det Nye TestamenteApostlenes Gerninger 7...skulle blive i live. v20 På den tid blev Moses født og han var et dejligt barn i Guds øjne. I tre...Stefanus mod himlene og han så Guds herlighed og Jesus stående ved Guds højre side. v56 Og han...
  26. Det Nye TestamenteFørste Johannesbrev 3...at tilintetgøre Djævelens gerninger. v9 Enhver som er født af Gud gør ikke synd; for Guds sæd bliver...er hans bud at vi skal tro på hans søns Jesu Kristi navn og elske hinanden som han har påbudt os...
  27. Det Nye TestamenteAndet Petersbrev 2...begriber er som umælende dyr hvis natur det er at fødes for at fanges og dræbes; og de skal også...mennesker gennem erkendelsen af vor Herre og frelser Jesus Kristus har gjort sig fri af verdens...
  28. Det Nye TestamenteHebræerbrevet 7...tiende gennem Abraham; v10 for skønt endnu ikke født var han i sin stamfader da Melkisedek gik ham...ikke: Du er præst for evigt v22 og dermed er Jesus blevet garant for en bedre pagt. v23 Mens de...
  29. Det Nye TestamenteFørste Timotheusbrev 2...og én formidler mellem Gud og mennesker mennesket Kristus Jesus v6 som gav sig selv som løsesum for...overtrådte budet. v15 Men frelses skal hun ved barnefødslen - hvis de da holder fast ved tro og...