We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

jesus eller du selv fristes I ørkenen                    jesus or youselves is tempted In the desert

For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men miste sig selv eller bøde med sig selv?

Lukasevangeliet 9,25

Jeg ved, Herre, at mennesket ikke bestemmer sin vej; det står ikke i den vandrendes magt at gøre sine skridt faste.

Jeremias' Bog 10,23

Jesu fristelse i ørkenen

 Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen.  Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst sult.  Og fristeren kom og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød.«  Men han svarede: »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹ «  Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde  og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet:

 

Han vil give sine engle befaling,

og de skal bære dig på hænder,

så du ikke støder din fod på nogen sten.«

 

 Jesus sagde til ham: »Der står også skrevet: ›Du må ikke udæske Herren din Gud.‹ «  Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg, og viste ham alle verdens riger og deres herlighed  og sagde til ham: »Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.«  Da svarede Jesus ham: »Vig bort, Satan! For der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹ «  Da forlod Djævelen ham, og se, der kom engle og sørgede for ham.

Matthæusevangeliet Kapitel 4 (bibelselskabet.dk)

JesUs er i ørkenen i 7 dage og fristes ifølge biblen

Ary Scheffer - The Temptation of Christ (1854)

Det Nye TestamenteMatthæusevangeliet

Jesu fristelse i ørkenen v1 Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. v2 Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter led han til sidst sult. v3 Og fristeren kom og...

Det Nye TestamenteMarkusevangeliet 1Johannes Døber i ørkenen v1 Begyndelsen på evangeliet om Jesus Kristus Guds søn. v2 Som der står...men han skal døbe jer med Helligånden.« Jesu dåb og Jesu fristelse v9 I de dage skete det at Jesus...

Det Nye TestamenteLukasevangeliet

Jesu fristelse i ørkenen v1 Jesus vendte tilbage fra Jordan fyldt af Helligånden og ført af Ånden var han ude i ørkenen v2 i fyrre dage og blev fristet af Djævelen. Han spiste ikke noget i de dage og...

Det Nye TestamenteHebræerbrevet 3

...kald: Se hen til vor bekendelses apostel og ypperstepræst Jesus v2 som var tro mod Gud der havde...ikke jeres hjerter hårde som ved oprøret på fristelsens dag i ørkenen v9 da jeres fædre udæskede mig...

Hvad betyder det for et menneske at være i ørkenen ligesom jesus?

At være i ørkenen og blive fristet ligesom Jesus betyder at der vil opstå mange problemer der skal løses. Problemerne kan kun løses ved at vælge Gud til og Satan fra. Opgaverne stilles som en fristelse der kan være let at vælge men som vil koste dette menneske så dyrt at det mister sin Gud og i stedet vil tilhøre Satan i Helvede. Personen stilles igen og igen overfor en fristelse / opgave han skal løse til Guds tilfredshed for at komme videre i sin tid i ørkenen. Det er en hård tid for mennesket for valgene betyder også fravalg af nogle ting som man var glad for. Men det er enten - eller. Der er intet at gøre...

Hvad forventes af dig i ørkenen?

Det forventes af dig uanset om du er et helt land eller et enkelt menneske, at du tænker dig grundigt om hver gang du fristes i tiden du er i ørkenen. Vælger du Gud til hver gang som Jesus gjorde det består du prøven og kommer ud af ørkenen igen. Denne slags prøvelser vil opstå i løbet af et menneskes liv. Består han sine prøvelser kommer han videre i sit liv og er blevet klogere. Men jorden er gold og tør. Prøvelserne er bestemt ikke sjove. Det er som at blive forbandet. Den løste opgave ophæver "forbandelsen" igen.

Hvordan kommer du ud af ørkenen igen og hvad sker der så?

Man kommer ud af ørkenen ligesom Jesus ved at løse opgaverne tilfredsstillende og at de accepteres af Gud som tro på ham. Ellers vil du fremover tilhøre Satan. Men kommer du helskindet ud af din ørken kan du med glæde vente på din belønning fra Gud. Efter det vil alle ting gå lettere og dit liv vil blive formet efter Guds ord.

Det er som at vandre i ørken og pludseligt skimte vand, land og planter. Så findes der liv igen. Så findes der et stort håb igen. Denne prøve er resultatet af at Gud synes du var kommet på afveje, og nu er du kommet på ret køl igen. Så nu lukker han dig ind i en bedre verden. Sin verden...