We speak both danish and english - WEB-ART Artpiece by Lotte Kjoeller

Videnskaben versus tro

Hvis det stod til mig så synes jeg at videnskaben og troen skulle holde op med at bekrige hinanden. Mange videnskabsfolk siger at det der står i bibelen ikke kan være sandt. Mange kristne siger at videnskab er løgn. Men måske er begge dele sandt? Det vil jeg starte med at forklare her senere.

Men her skal vi huske at alle vi skabninger er skabt af Gud. Allerede inden vi blev født er vi planlagt nøje af Gud fra inderst til yderst. Han giver os de evner vi har brug for, de nådegaver, den intelligens og de interesser vi har brug for, bestemmer om vi er mand, kvinde, farve, land og forældre. Han udruster os til at kunne udføre netop denne opgave der er vores her på jorden. Alle har vi vores opgave. Store og små. Svære og lette. Alt efter evner og kunnen.

Så når nogle mennesker bliver videnskabsfolk så er det fordi Gud har udrustet dem med disse evner til at kunne forske i en bestemt retning. Og personligt så er jeg sikker på at disse mennesker - i alt fald mange - har koblet sig til helligånden og får inspiration derfra til nye veje og til at løse nye problemer i forskningen ved at inspireres af Gud - ellers havde de slet ikke denne intelligens som de har eller denne evne til at forske. Men har de ikke det ville de kunne vinde meget videnskabeligt land ved at lære at lytte profetisk.

For Gud opgiver ikke et mennesker selvom det ikke har fundet sin tro. På et tidspunkt i mit liv så var jeg ikke troende - jeg var vred på Gud. Men Gud opgav mig aldrig. Og en dag oplevede jeg hvordan Gud havde lært mig at høre profetisk ved at inspirere mig imens jeg maler. Han brugte det jeg havde evner til og det sted hvor jeg gerne ville lytte. Han gav mig nye ideer og løsninger til at løse mine kunstneriske opgaver og jeg havde derved lært at lytte til ham. Så smart er han.

Det tror jeg også sker for andre mennesker og også forskere. Rigtig mange af disse forskere er begavet af Gud til det de kan og de henter bla. deres nye viden og går de nye veje intuitivt og fra deres indre stemme - som er helligånden der oplærer os mennesker. Og når et menneske der har fået en bestemt opgave af Gud er i sin opgave ja så hjælper herren ham/hende til at vinde de nye horisonter. Og håber derved at mennesket kommer til tro.

Mange præster er også akademikere og nogle mennesker forsker i religiøs/kristen videnskab. Mange forskere fx. Niels Bohr var simpelthen kristne videnskabsfolk. Så det er overhovedet ikke umuligt. Så jeg synes vi skal holde fred i stedet for og bruge hinandens viden og resourser. Viden er en vigtig gave for menneskeheden. Tænk bare på de landevindinger der er sket på medicinfronten. I Indien låses de psykisk syge inde her i landet kan de få medicin så mange kan fungere med job og et værdigt liv. Så vi i vores verden har vi både brug for tro og videnskab.